10 saker som händer med din kropp om du går varje dag - ViralKing.se

10 saker som händer med din kropp om du går varje dag

Hippokrates, läkekonstens fader, sade att "Människans bästa medicin är att promenera." Och han hade rätt.

Promenader kombinerat med god sömn och en hälsosam kost kan hjälpa dig att undvika läkaren helt och hållet. Så lite som 15-30 minuters promenad varje dag kan drastiskt förbättra inte bara en persons övergripande utseende utan hälsan också.

1. Positiv hjärnförändring

Denna studie visar att promenader kan förhindra tidig demens, minska risken för Alzheimers sjukdom och förbättra den totala psykiska hälsan. För att inte tala om att minska mental stress och upprätthålla en högre nivå av endorfiner.

2. Förbättrad syn


Även om ögonen kan tyckas vara den sista saken du kopplar till benen, kan dina ögon må bra av att promenera.  Det kan till och med bidra till att bekämpa glaukom genom att lindra trycket på ögat.

3. Förebyggande av hjärtsjukdomar


Enligt American Heart Association är promenader lika effektiva som att springa när det gäller förebyggande av hjärtrelaterad sjukdomar eller stroke. Denna aktivitet hjälper till att undvika hjärtproblem genom att sänka högt blodtryck och kolesterolnivåer och förbättra blodcirkulationen.

4. Ökad lungvolym

Att ta en promenad ökar syreflödet i blodet och hjälper till att träna dina lungor, liksom eliminera toxiner och avfall. På grund av bättre och djupare andning kan vissa symtom i samband med lungsjukdom också lindras.

5. Bra för bukspottkörteln


Det kan vara svårt att tro, men att gå som träning visar sig vara ett mycket effektivt verktyg för att förebygga diabetes än att springa.

Denna undersökning visar att en grupp "vandrare" visade förbättring av glukostoleransen nästan 6 gånger större (dvs hur mycket blodsockret absorberas av celler) än för en grupp "löpare" under en provperiod på 6 månader.

6. Förbättrad matsmältning


30 minuters promenad varje dag kan inte bara minska risken för tarmcancer, utan också  förbättra vår matsmältning och motverka förstoppning genom att hjälpa till att reglera våra tarmrörelser.

7. Ökad fettförbränning och mer muskler


Promenader aktiverar stora muskelgrupper, vilket i sin tur gör att fettförbränningar ökar.

Att gå 10 000 steg om dagen kan räknas som ett pass i ett gym, speciellt om du lägger till några intervaller eller går i uppförsbackar. Att promenera är inte ansträngde och du behöver inte oroa dig för träningsvärk dagen efter.

8. Stadigare ben och leder

Att promenera kan öka rörligheten, förhindra förlust av benmassa och till och med minska risken för frakturer. Den rekommenderas att gå minst 30 minuter om dagen på en regelbunden basis för att minska smärta i lederna, tillsammans med stelhet och inflammation.

9. Motverkar ryggsmärta


Att promenera kan göra underverk för dem som upplever ryggsmärta under mer utmanande, kraftfulla övningar.

Eftersom det inte är så ansträngande kommer det inte att orsaka mer smärta eller obehag, som att löpning skulle göra. Att gå bidrar till bättre blodcirkulation inom ryggraden och förbättrar hållning och flexibilitet vilket är viktigt för en hälsosam ryggrad.

10. Du får ett lugnare sinne


Om promenader förbättrar depressionssymptom hos patienter med stora depressionsstörningar, föreställ dig hur lätt det kan hjälpa oss att hitta energi när vi  känner oss nere eller utmattade. Och en härlig promenad med en vän eller någon du älskar kommer bara att multiplicera den lyckliga effekten och förbättra ditt humör! 

Bonustips: Ta en promenad i skogen

Forskare vid Universitet i Illinois i USA har visat att just skogen kan skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och depression.

Tryck gärna på DELA-knappen för att sprida detta till alla du känner, de kommer att tacka dig efteråt!

Dela på Facebook