10 tecken på att du genast måste dricka mer vatten!

Vi har alla hört att den mänskliga kroppen i huvudsak består av vatten och att vi måste konsumera en viss mängd för att överleva. Dina muskler och njurar består av 73% vatten; blodet består av 83% vatten; dina lungor är 90% vatten och hjärnan består av 76% vatten. Vi förlorar vatten när vi andas och dagligen genom urin och svett så påfyllning är avgörande.

Många av oss har blivit tillsagda att dricka mellan 6-8 glas vatten om dagen, men när jag frågar patienter om deras vattenintag, fick jag fram att 2 koppar är det dagliga genomsnittet. Generellt måste män dricka 3 liter (12 koppar) per dag och kvinnor behöver dricka 2,2 liter (9 koppar) per dag för optimal hydrering. Att misslyckas dricka den rekommenderade mängden kan leda till mild uttorkning och visa sig i flera symptom.

10 tecken på att du inte dricker tillräckligt med vatten:

1. Din urin är mörkgul

Detta är ofta det första tecknet på att du inte dricker tillräckligt med vatten. Generellt bör urin vara en ljusgul-gul färg. När en person inte får i sig tillräckligt med vatten, utsöndrar njurarna en ”högre koncentration av avfallsprodukter i urinen, inklusive döda blodkroppar, toxiner, proteiner och andra produkter som behöver tas bort från kroppen”, vilket resulterar i mörkare urin.

Du kan också märka mörkare urin efter att ha förtärt vissa mediciner, B-vitaminer, rödbetor, björnbär, sparris eller karamellfärg. Om du märker en tillfällig förändring i urinens färg, överväg först om du har förbrukat något som skulle kunna ändra färgen på ditt urin. Därefter öka ditt vattenintag och observera om färgen på ditt urin blir ljusare. Om urinen förblir mörk under en längre tid, kan det vara ett tecken på mer allvarliga hälsoproblem såsom hepatit eller gallsten.

2. Urinutsöndring minskas

De flesta människor urinera mellan 6-7 gånger inom en 24-timmarsperiod. När du inte dricker tillräckligt med vatten, finns det mindre vätska tillgänglig för att ersätta de vätskor som utsöndras från kroppen. Njurarna försök att behålla så mycket vätska som möjligt för att förhindra uttorkning. Om du kissar mindre än 6 gånger per dag, öka ditt vattenintag.

3. Förstoppning

Uttorkning är en av de vanligaste orsakerna till förstoppning, och förstoppning kan ofta lösas genom att öka intaget vatten. Om du inte är helt hydrerad, kommer din kropp att försöka absorbera vatten från varhelst det kan, inklusive din kolon. En tillräcklig mängd vatten i tjocktarmen är avgörande för att det mjukt och lätt ska passera avföring. Naturligtvis kommer en brist på vatten att leda till hårdare avföring som har svårare att passera.

Att förebygga eller behandla förstoppning, se till att du konsumerar tillräckliga mängder vatten förutom ökad fibrer som finns i frukt och grönsaker. Förstoppning kan också vara ett resultat av fysisk inaktivitet, hypotyreos, tarminflammation och dysbios, matkänsligheter och stress. Om du dricker tillräckligt med vatten, överväg andra orsaker till förstoppningen.

4. Din hud är torr och rynkor mer definierade

De flesta kvinnor är beroende av dyra krämer för att hålla sin kropp mjuk och smidig. Vissa betalar dyra priser för att minska och eliminera fina linjer och rynkor. Innan du spendera de pengarna, öka ditt vattenintag. Enligt Dr Diana Howard, kan uttorkning leda till irriterad, inflammerad, kliande och känslig hud. I svåra fall kan huden flagna och skala eller bli allvarligt röd så att den tillslut sprickor och blöder. Samtidigt förlorar huden fukt, cellerna skrumpnar, vilket får rynkor att framträda mer definierat och gör att huden ser äldre. Det bästa sättet att vitalisera din hud är att utfodra den med vatten.

Om du är bekymrad över torr hud, kolla in den här ”gör det själv”-hudkrämen som är helt naturlig och kan användas utöver ditt ökade vattenintag:

5. Hunger och viktökning

Kroppen är så smart men har ett ”tekniskt fel” – det vet inte skillnaden mellan hunger och törst. Hypotalamus, den del av hjärnan som ansvarar för att reglera hunger och törst, blir ofta förvirrad, vilket gör dig hungrig som svar på törst. Ta ett mellanmål i stället för ett glas vatten leder till överskott av kaloriintag och viktökning.

Om du försöker förlora eller behålla din vikt, se till att du får i dig tillräckliga mängder vatten. Om du känner dig hungrig, ta ett glas vatten innan du äter ett mellanmål och vänta 10-15 minuter för att se om hunger har gått eller om det fortfarande finns. Om du fortfarande hungrig så är det sann hunger och tid för dig att äta.

6. Törst och muntorrhet

Tro det eller ej, törst för vatten är ett tecken på att du är redan är något uttorkad. En torr mun uppstår ofta med törst och innebär att slemhinnorna i kroppen behöver hydrering. Det enda sättet att lösa törst och muntorrhet är att dricka vatten under hela dagen.

7. Huvudvärk

När du inte dricker tillräckligt med vatten, kommer din kropp att försöka bevara och absorbera vatten från alla dina vävnader för att kompensera för bristen på vätskeintag. Därefter förlorar din hjärnvävnad del av sin fukt och krymper, drar sig undan från skallen. Smärtreceptorer utlöses vilket resulterar i huvudvärk. Samtidigt när du inte dricker tillräckligt med vatten, sjunker blodvolymen, mängden syre minskas som transporteras till hjärnan. Blodkärl i hjärnan vidgas som i gensvar leder till svullnad och inflammation, intensifiera huvudvärk.

8.Trötthet

Enligt en studie 2011, kan mild uttorkning orsaka trötthet och låg energiförbrukning. När du är uttorkad och blodvolymen minskar, måste hjärtat arbeta hårdare för att driva syre och näringsämnen genom kroppen. Nästa gång du börjar känna dig trött, hoppa över kaffe (som är uttorkande!) Och drick ett glas vatten i stället. Kaffe, te, läsk och sportdrycker är inte substitut för vatten.

9. Ledsmärta

Vatten fungerar som ett smörjmedel på lederna. När kroppen inte får tillräckligt med vatten, blir det gemensamma näringsämnet bristfällig, vilket leder till skador på broskceller. Om du är kroniskt uttorkad, kommer dina celler så småningom nå en brytpunkt och brosk kommer urarta och inte gå att reparera. Om du lider av ledvärk, vara uppmärksam på din vattenintag och öka vid behov.

10. Svagt immunförsvar

Uttorkning ökar koncentrationen av gifter i blodet, vilket kan försvaga immunsystemet. Optimal hydrering är viktigt att bistå i elimineringen av någon sjukdom, det hjälper immunsystemet avvärja infektion.

Du är inte sjuk, du är törstig.

Många tror att alla vätskor ge hydrering men sanningen är inte alla vätskor gör det! Vissa drycker, såsom kaffe och saft kan faktiskt torka ut kroppen på grund av deras koffein och socker innehåll.

Om du vill optimera din hälsa, kom ihåg att små förändringar gör stora skillnader. Bli medveten om ditt vattenintag och se till att du får i dig tillräckliga mängder. Om du har svårt att få i dig allt vatten, ha med dig en vattenflaska hela tiden och överväg att sätta ett larm varje timme på mobilen som en påminnelse om att dricka!

Dela gärna denna artikeln med dina vänner på Facebook!

Dela på Facebook