13 sätt din kropp slår larm när du är stressad

Spänd rygg, bubblig mage, ryckig sömn? Sover du dåligt om nätterna och känner dig ofta trött? Här kan du läsa om de 13 sätten som din kropp slår larm om, ifall du börjar bli stressad.

Långvarig stress kan skada kroppen, det är vi nog alla medvetna om. Kroppen kan inte skilja på den stress vi får dagligen, som med stressen en människa kunde få när den blev jagad av en sabeltandad tiger. Vi är inställda på flykt när vi känner stress.

Svaret blir därefter: Bered dig på flykt eller slagsmål!

Vid kortare belastning av stress fungerar kroppens system väldigt bra:  Stresshormoner utsöndras, musklerna syresätts och hela immunförsvaret, samt blodsystemet gör sig redo för blödning.

Systemet fungerar väldigt effektivt vid kortare belastning. Om den börjar hålla sig kvar hela dagar eller veckor är det inte bra. Priset man får betala i längden är högt.

Svenskarna upplever mest stress, jämfört med befolkningarna i de andra nordiska länderna, och stressen får konsekvenser. Expressen listar 13 symptom som kroppen visar när den stressar upp sig, läs dem nedan.

1. Ont i nacke och rygg

Stress förvärrar rygg- och nackont. Det är dessutom en vanlig anledning till både lidande, såväl som sjukskrivning. Smärtan är något av en klassiker och något som i princip alla någon gång har upplevt.

Stressen ökar spänningen i musklerna och gör dem redo för att arbeta. Långvarig spänning ger dock musklerna mjölksyra vilket resulterar i slutkörda muskler som till slut börjar användas på fel sätt för att klara av vardagen, och det är det som föder smärtan.

2. Uppblåst och bubblande mage

Matsmältningen och rörligheten i tarmarna prioriteras inte av kroppen vid stress. 

Detta kan resultera i hård, uppblåst, lös eller bubblig mage till följd av att kroppen inte tar hand om maten vi stoppar i oss på rätt sätt.

3. Magknip

När magen inte smälter maten som den ska kan en få uppstötningar som försämrar skyddet på slemhinnan i magen vilket kan leda till skador på magsäcken. Detta kan i sin tur ge dig magsår och inflammation i slemhinnan. 

Vid stress kan kroppen, som redan nämnt, inte ta hand om maten på rätt sätt. Dessutom tenderar vi att tugga slarvigt och äta sämre när vi är stressade, vilket ökar belastningen på matsmältningssystemet, vilket skapar magknipet.

4. Tunnelseende

Både synens- och hörselns förmåga minskas. Uppmärksamhetsfältet försämras. 

Vi inriktas på här och nu och tappar förmågan att planera i förväg.

5. Sömnrubbningar 

Problem att somna? Vaknar du mycket under natten? Vill du sova hela tiden och känner dig sällan utvilad? 

En hjärna på högvarv kan hålla även den mest avslappnade kroppen vaken om nätterna. Sömnrubbningar kan komma i flera olika varianter, men det är viktigt att söka hjälp om man har problem att sova. Sömnbrist kan långvarigt orsaka ångest och humörproblem.

6. Torr hy

Kroppen prioriterar överlevnad vid stress och ren kosmetik och underhållsarbete hamnar i skuggan. 

Håravfall, eksem, rosacea och torr hy är flera tecken på stress och en varningsklocka som säger att det är dags att varva ner ordentligt.

7. Viktändringar och rubbade matvanor 

Snabbt uppiggande i form av söt och fet mat är typiskt när det kommer till stress. Man kanske inte känner att man har tid till att laga ordentlig mat och finner tid i snabbmat.

Många märker att de går upp i vikt av att av vara stressad, men självklart finns det även de som tappar kilon när de stressar upp sig till följd av att man avstår att äta när man är uppe i varv.

8. Humörsvängningar

Stress skapar oro och ångest, vilket gör oss mer otåliga och lättirriterade, samt kan påverka inlärningsförmågan. 

Korttidsminnet och inlärningen påverkas snabbt av stress. Man fokuserar på vad som händer, men klarar inte av att bearbeta det. Om man har svårt att fokusera och minnas sådant man i vanliga fall aldrig skulle glömma bort är det lätt hänt att man lätt irriteras.

9. Huvudvärk och yrsel

Spänningar i nacke och axlar kan skapa huvudvärk och yrsel. Blodtillförseln minskas vid stress.

Även oro och ångest kan ha en koppling till att man får spänningar och huvudvärk.

10. Minskad sexlust

När man känner sig ordentligt stressad kan det vara svårt att känna lust och närhet.

Stressen kan göra att man känner sig avtänd och minska förmågan för kvinnor att bli våta. Vissa kan dock tvinga fram sex för att få känna sig avslappnad för en stund. Men det är sällan man når samma känsla som när man har sex vid ”normalt” tillstånd.

11. Rubbat immunförsvar 

Immunförsvaret kan antingen vridas upp till max eller inte påverkas alls vid en stressad situation. 

Det kan göra att man blir omedelbart sjuk i en stressad situation eller att man känner sig sjuk först när stressen har lagt sig och man känner sig ledig. Det är därför inte helt ovanligt att man blir dyngförkyld på helgen eller så fort man får semester.

12. Hjärtat påverkas

Hjärtklappning, högt blodtryck och hjärtrusning är vanliga symptom vid stress.

Ett hjärta som påverkas mycket kan ge skador i längden. Allt från hjärtattack till mindre allvarliga problem såsom smärta vid inandning.

13. Tappar orken

Man känner inte längre att man orkar gå ut och röra på sig eller ta sig till gymmet. Socialt umgänge börjar också prioriteras bort.

Vid långvarig stress är det lätt att känna att man bara vill vila när man väl får möjligheten. Självklart är det jätteviktigt, men att se till att socialisera sig och få motion är nog så viktigt! Det friger nämligen energi och ork.

Ta symptomen på stress på allvar och lyssna på kroppens larmsignaler! Tänk på att koppla av extra mycket nu i jul, stressa inte bort denna fina högtid. 

Och dela vidare denna information om du vill hjälpa dina vänner att lyssna på kroppen, så att fler kan få hjälp och leva ett bättre liv!