32 tecken på att du omedelbart behöver mer magnesium!

Magnesium är en av de viktigaste mineraler för att få i, eftersom det finns få näringsämnen som har alla hälsofördelar som magnesium.

Mineralet påverkar också mer än 300 enzymsystem som hjälper celler, muskler, nerver, blodtryck, protein och kalciummetabolism att fungera optimalt.

Brist på magnesium är relativt vanligt, men det kan leda till många sjukdomar. Därför är det viktigt att ha kontroll av symptomen som kan utvecklas på grund av magnesiumbrist. 

Varför är det så svårt att få i sig tillräckligt med magnesium?

Tidigare har det varit mycket enklare att få den rekommenderade dosen av magnesium på en daglig basis. Faktum är att konsumtionen av produkterna var tillräckligt för att förse dig med den magnesium du behöver. Till skillnad från idag. Erosionen och moderna jordbruksmetoder tar sin tribut, lämnar små mängder av magnesium i marken. Enligt fysiologiexperten Rune Eliasson har mineralhalterna i våra livsmedel har sjunkit dramatiskt under många år. En annan orsak till magnesiumbrist är det faktum att människor har ohälsosamma kostvanor och sällan äter mat som bönor, frön, makrill, nötter och bladgrönsaker, som alla är utmärkta källor till magnesium.

Här är 32 tecken på att din kropp kan behöva mer magnesium:

1. Ångest

2. Astma

3. Blodproppar

4. Tarmsjukdom

5. Kalciumbrist

6. Förvirring

7. Förstoppning

8. Blåskatarr

9. Depression

10. Svårigheter att svälja

11. Yrsel

12. Trötthet

13. Fertilitet/barnafödande frågor: Att få eller vistas gravid, preeklampsi, för tidiga värkar

14. Högt blodtryck

15. Hjärtproblem

16. Hypertoni

17. Hypoglykemi

18. Insomnia

19. Lever och njursjukdomar

20. Minnesförlust

21. Migrän

22. Muskelkramper

23. Illamående

24. Osteoporos

25. Personlighetsförändringar: liknar ofta symptom på ångest, depression och andra affektiva störningar

26. Kaliumbrist: kan orsaka extrem törst, vätskeansamling, och irritabilitet

27. Raynauds syndrom: kan orsaka kalla fingrar eller tår, färgförändringar i huden på grund av temperaturförändringar, och domningar i armar och ben

28. Andnings svårigheter

29. Kramper

30. Karies

31. Tremors

32. Typ Il-diabetes

Hur löser man detta problem?

Magnesiumtillskott finns att köpa på apoteket eller i en hälsokostbutik. Det rekommenderade dagliga intaget är för kvinnor 280 milligram och för män 350 milligram. Glöm inte att rådfråga din läkare innan du använder kosttillskott!


Dela på Facebook