Att gå är bättre än du tror

Om det finns en vana som kommer att förbättra din hälsa och göra dig lyckligare, är det detta.

Hjärnan

När du går snabbt bildas nya hjärnceller och att hjärnans olika centrum blir bättre på att kommunicera med varandra. Genom att promenera 10 kilometer varje vecka får du lättare att komma ihåg saker och hjärnan blir mer skärpt även på sikt. Kreativiteten blir också bättre, så nästa gång du kämpar med en svår uppgift på jobbet/skolan bör du ta en promenad. En undersökningen visade att försökspersonerna var 60 % mer kreativa när de gick, jämfört med när de satt. Det gäller oavsett om man går inomhus eller utomhus.

Hjärtat

Hjärtat är den största vinnaren om du börjar med regelbundna promenader. Att gå stimulerar cirkulationssystemet och musklerna, så att både blodtrycket och kolesterolvärdet sjunker, och hjärtat blir därmed starkare och kan hålla en rad fruktade hjärt-kärlsjukdomar stången.

Vikten

Du kan minska i vikt genom att promenera. Kroppen förbränner främst fett på grund av den låga tempot, och därmed tär du på bukfettet och inte kolhydratdepåerna. Det gör i sin tur att du slipper vara hungrig när du kommer hem. Hungern blir nämligen inte lika triggad av att fettdepåerna minskar som när de begränsade kolhydratdepåerna levererat energin. Blodsockret blir således stabilare och risken minskar för att du ska drabbas av kraftiga blodsocker­svängningar.

Psyket

Forskning visar att promenader är bra för psyket och kan faktiskt skydda mot depression. Hjärnans kemi förändras nämligen när man går och man blir gladare och bättre rustad för alla vardagssysslor. Dagsljus och frisk luft har också visat sig kunna höja humöret: den som promenerar flera gånger i veckan blir helt enkelt gladare.

Skelettet

Risken för att få svaga höfter går ner med upp till 40 % om du går regelbundet. Den slutsatsen dras i en rapport som sammanfattar flera studier på området. Om du verkligen vill stärka skelettet rejält är rådet att promenera i kuperad terräng. I synnerhet om man går i nedförsbackar så förstärks stötchocken vidare upp i benen. Detta har i sin tur visat sig kunna stimulera kroppen så att skelettet blir ännu starkare.

Lederna

Om du går istället för att springa undviker du från mycket av den belastning som alla stötar utsätter kroppen för under löprundan. Du slipper sväva med båda benen i luften och landa hårt på marken som vid en löpning. Det gör att promenader är skonsamma.

Dela på Facebook