Besökarnas ilska – mot SF:s nya logotyp: ''Fy fan vad fult''

SF bio har haft sin klassiska logotyp sedan början av 1920-talet. Men i 2017 köptes SF Bio av ett kinesiskt ägt bolag, vilket lett till att den anrika logotypen hamnat i soptunnan.

Men när SF presenterade den nya logotypen möttes de av enorma reaktioner. ”Fy fan vad fult”, ”logotypen är förfärlig”, ”vilken otroligt ful logga!” är bara några av kommentarerna på SF:s Facebooksida.

 

SF-logotypen användes första gången 1921, på en affisch för filmen ”Johan”, enligt SF.

SF:s nya logga får svenskarna att rasa

När namn och logo byttes på SF:s Facebooksida svämmande den över med folk som bespottade den nya looken.

”Får känslan av ett lågprismärke från en matbutik”, ”Pinsamt om er ‘grafiska designer’ fick betalt för detta”, ”Det ser ut som en ‘F’-stämpel på något underkänt prov”, skriver en person.

”Kommer sakna namn och vinjett. Och all historia som är förknippad med namnet, vilket nerköp. Varför gör ni detta?, skriver en annan.

”Tycke och smak är naturligtvis olika men jag tycker att den är mellanmjölk när den gamla var champagne”, skriver en tredje.

Den gamla logotypen kommer fortsatt användas för bolaget SF Studios.

Så här skriver de om bytet:

Vad tycker du om loggan? Snygg eller ful?


Dela på Facebook