Bilderna i julkatalogen fick Sofie att se rött: ''Det är helt sjukt''

Av nostalgiska skäl blev Sofie Andersson, 27, nyfiken på att bläddra igenom en julkatalog från ett leksaksföretag - men det blev inte den nostalgitripp hon hoppats på.

När 27-åriga Sofie själv var ung bläddrade hon likt många barn slaviskt igenom julkatalogerna vid den här tiden på året. 

Hon minns hur upp hur uppdelade och könsstereotypa de var. Hon tänkte att det skulle vara annorlunda nu.

Killar skulle ha blått och grönt, och leka med bilar, verktyg, och sånt som hade fart och fläkt. Tjejerna däremot, där var det rosa, dockor, enhörningar och låtsasspisar.

Precis som många andra tänkte Sandra att det borde vara annorlunda nu. Men till hennes förskräckelse hade det inte blivit någon förändring sedan 90-talet.

– Det var helt uppdelat med rosa och blått, bara killarna som gjorde de fartfyllda grejerna och tjejerna de lugna och vårdande, berättar Sofie för Aftonbladet.

Hon bestämde sig för att lägga upp några av bilderna på sin Facebook, tillsammans med texten: 

"Seriöst. Har vi inte kommit längre? Gjorde en minianalys av detta utskick och där är inte EN(!!!) normbrytande bild i hela tidningen!!! Jag skäms över att denna reklam finns och att barn kollar i den... det här är inte ok! #genus#normer #moveon #kräks"


Problemet var att det i hela tidningen inte fanns en enda bild som visade ett annat perspektiv.

– Jag tycker att det är helt sjukt att det år 2018 inte ens går att byta på ett barn i hela katalogen.

Hon visade katalogen för några vänner och det satte i gång en diskussion om om hur påverkade barn blir av sånt här.

 – Det kom fram lite saker som att det var en kille som hade velat ha en dammsugare, men den kunde han ju inte köpa för den var på tjejsidan, berättar Sofie för Aftonbladet.

 – Så svårt är det inte att anstränga sig lite för att förbättra det perspektiv som barnen får på omvärlden, säger Sofie.

När Aftonbladet kontaktar Lekextras katalogansvarige, Peter Liljeberg, säger han att han förstår kritiken mot könsstereotypa färger.

– I dagsläget ger vi nästan ut 1,5 miljoner kataloger i Sverige vid varje katalogsläpp. Jag anser att vi har gjort en bra katalog, som ger läsarna en chans att ta del av våra produkter på ett bra sätt, säger Liljeberg till Aftonbladet.

Håller du med henne?