Därför är en eftermiddagslur ett tecken på sundhet och inte lathet

Om du är som de flesta människorna är det svårare och svårare att ta dig igenom dagen utan en liten middagslur.

Därför är en eftermiddagslur ett tecken på sundhet och inte lathet.


Om du är som de flesta tycker du förmodligen att det är svårare och svårare att ta dig igenom dina dagar utan att ta en liten tupplur. Kanske gillar du att ta dem på eftermiddagen, eller när du hittar tiden mellan ditt upptagna schema. Oavsett när du tar en tupplur, verkar det förmodligen som om tupparna väljer dig istället för att du väljer dem.

Du kanske faktiskt känner sig skyldig till att behöva så mycket sömn. Du kallar förmodligen dig själv lat för att ta dig tid att vila hela dagen. Kanske har du tänkt på att träna eller ändra din kost för att försöka förbättra dina aktivitetsnivåer. Men sanningen är att du inte borde känna dig skyldig över dessa tupplurar alls.

Din skuldkänsla från att ta tupplur kommer från stereotypen som tupplurar är bara för spädbarn och småbarn. Du känner för att du borde ha vuxit ur denna fas, men sanningen är att även äldre människor tar tupplurar.

Om du undersöker varför tupplurar är så viktiga för våra liv, hittar du mycket information. Även National Sleep Foundation rekommenderar att vi tar 20 till 30 minuters tupplur under dagen för att förbättra vår vakenhet behålla högpresterande nivåer.

Och om du är orolig för att sova på natten, hävdar de att dessa tupplur inte kommer att störa din nattsömn eller lämna dig med en dåsig känsla. The National Sleep Foundation förklarar att det finns tre olika typer av tupplurar. Den första kallas planerad tupplur, vilket är en typ av tupplur där du planerar det, istället för att vänta på att bli sömnig.

Den andra typen är en oplanerad tupplur, när du känner en känsla av överväldigande sömnighet och behöver vila innan du kan fortsätta med din dag. Den sista typen av tupplur beskrivs som en sedvanlig tupplur, som uppstår på samma tidpunkt varje dag. 

Om din sovstil är allt annat än den planerade typen av tupplurar som de beskriver, kan du behöva överväga att ändra den. I själva verket kan planerade tupplurar faktiskt ha många fördelar, så mycket forskning om våra cirkadiska rytmer visar att vi behöver hålla våra inre klockor stabiliserade.

Genom att ta en tupplur vid samma tidpunkt varje dag kan förbättra vår kropps naturliga cirkadiska rytm, vilket kan ha positiva effekter på resten av våra kroppar, som att stabilisera våra hormoner, hålla vår kroppstemperatur reglerad, hålla vår ämnesomsättning i kontroll och förbättra vår immunförsvar.

Energinivån varierar från person till person, men många människor tycker att deras kroppar behöver vila mellan 13.00 och 15.00. På grund av detta kan du finna det lämpligt att vila direkt efter att du äter din lunch. Detta säkerställer också att din nattsömn inte påverkas, eftersom tuppluren är tillräckligt tidigt för att undvika dessa problem.

Dessa tupplurar har ett syfte att öka våra interna system och låta dig känna dig friskare. Om du känner dig utmattad och förvirrad efter en tupplur kan du göra några stora misstag.


Tips för att maximera fördelarna med eftermiddagslur

  • Ställ in ett larm så att du vaknar ur din tupplur i tid.
  • Se till att du inte störs av högljudda ljud som TV-apparater, radioapparater eller ljud som kommer från ditt hem. Minska belysningen i hemmet, stäng alla persienner.
  • Välj ett bekvämt sittande eller liggande läge.
  • Använd en filt för att hålla din kroppstemperatur reglerad under sömnen.
  • Undvik att sova i mer än 30 minuter för att minska känslan av sömnighet.
  • Citronvatten blandat med honung kan ha stora effekter som dryck före och efter din tupplur.
  • Se till att du inte har några planer direkt efter tuppluren, eftersom du kanske behöver tid för att helt vakna upp helt.

Andra sätt att balansera din cirkadiska rytm inkluderar att du vaknar runt samma tid varje dag. Du bör också absorbera tillräckligt med solljus, så en promenad utomhus på morgontimmarna kan hjälpa till. Om du funderar på att börja sätta regelbundna tupplur i ditt schema kan det vara svårt att anpassa sig till.

Vår kropps inre klockor behöver ungefär 30 konsekventa dagar för att något ska känna sig naturligt. En forskare från Sleep Medicine and Research Center, James K. Walsh, Ph.D., hävdar att att dricka kaffe medan du jobbar eller tar en tupplur innan du måste arbeta kan hjälpa dig att hålla dig vaken under dagen samt pigg och fokuserad.

Även människor som anses vara hjältar mot oss behöver lurar. En studie utförd av NASA med militära piloter och till och med astronauter kom tillbaka med några intressanta slutsatser. De fann att 40 minuters tupplur under arbetsdagen för dessa individer ökade deras prestation kraftigt, med 34%.

De fann att deras vakenhet också ökade med 100%. Dessa arbetare gjorde också färre misstag på arbetsplatsen och undvek fler olyckor. Ytterligare studier har visat att en brist på sömn kan orsaka problem med dina känslor, antingen genom att blockera dem eller reagera på dem för mycket.

Din förmåga att prata kan också försämras genom att du inte får tillräckligt med vila och dina övergripande funktions- och aktivitetsnivåer blir snedställda och otillräckliga.

Det innebär att om du ser till att du är utvilad hela dagen, är du mer sannolikt att du är bättre på att hantera dina känslor och balansera dina känslor. Detta kommer att leda till att du är mer rationell och psykiskt frisk på lång sikt.

Sanningen är att du inte ska känna skuld för att du behöver en liten tupplur under din dag. Det är faktiskt något som kan få dig att må bättre.

Dela den här artikeln med dina vänner som älskar eftermiddagslurar! 


Dela på Facebook