Detta är varför du aldrig bör värma upp din bil innan du kör - gör detta istället

Många människor startar sina bilar på vintern innan de ska köra i ett försök att ”värma upp motorn”, men experter varnar för att denna vana faktiskt kan göra mer skada än nytta.

Ingen tycker om att hoppa in i en isande kall bil med ännu kallare säten i mitten av vintern. De flesta människor som kör i kallare väder lär sig att värma upp sitt fordon. De visar sig att detta är fel, skriver Businessinsider.com.

bac3

Maskiningenjören Stephen Ciatti, som också känner till en sak eller två om motorer har arbetat med förbränningsmotorer i nästan tre decennier. Han fokuserar på motorer som genererar ström från förbränning av bränsle, som bensin - och övervakar för närvarande alla förbränningsmotorer på Argonne National Laboratory i Illinois.

Ciatti sa att värma upp motorn innan du kör inte bara slösar värdefullt bränsle, men i själva verket avlägsnar olja från de kritiska delarna av din motor som hjälper den köra, särskilt kolvarna och cylindrarna.

bac2

Om du öppnar huven på din bil och du har tur att hitta spolarvätskebehållaren, bör du veta att när bensinen i bilen kombineras med luft i bränsleledningen, går den in i vad som kallas en cylinder i motorn. Där bygger det på en kolv för att komprimera den. Denna rörelse orsakar en förbränning, som driver din motor.

Men när det är kallt ute, och inte bensinen inte avdunstar så lätt, gör bilen sig av med mer bensin än vanligt i luft-gasblandningen. Det innebär att extra bensin kan hamna på väggarna i cylindern och tvätta bort den nödvändiga olja som finns där medan den går på tomgång. Om du värmer upp bilen mycket under vintern, kommer oljan tvättas bort och minska smörjningen av förbränningskammaren och orsaka problem.

bac1

Den goda nyheten är att bilen inte behöver den där extra bensinen hela vintern. Det händer bara när bensinen är kall, så när motorn värms upp till cirka 40 grader t, använder bilen den normala mängden bränsle. Så vad ska du göra i stället för att låta din bil gå på tomgång? Ciatti sa: Kör.

”Du kommer att få oljan varmare, snabbare så att det flyter på precis som det är avsett om du kör bilen någorlunda snabbt [efter att den är på], inom 30 sekunder till en minut. Styrservopumpen kommer säkerligen att låta lite… ”

På den tiden det tar dig för dig att skrapa snön och isen på rutorna, är din bil redo att köra.

Naturligtvis, varnar Ciatti om hur man kör en kall bil. Du kan inte bara gasa på. I själva verket kommer du att slösa ännu mer bensin än vad som används tills motorn värms upp.

bac4

Så varför har förare blivit vilseledda här hela tiden? Eftersom decennier sedan, hade fordon förgasare. Idag, använder motorer elektronisk bränsleinsprutnings teknik, som använder en sensor för att mata cylindrarna med rätt mängd luft och bensin för att skapa förbränningshändelsen. Äldre fordon som har förgasare har inte den teknik.

Här är en bra video med några vintertips för att hjälpa dig och ditt fordon!

Dela gärna denna video med dina vänner på Facebook!


Dela på Facebook