En rysk kirurg visar hur man undviker problem med ryggen, med bara några enkla övningar.

Enkla övningar för att stärka musklerna runt ryggraden fungerar förebyggande och hålla någon verksamhet på distans. En stor del av befolkningen lider av ryggproblem, och många fruktar den dag då en operation är nödvändig. Denna ryska kirurg visar hur detta kan undvikas.

Skador på ryggraden är allvarliga och stärkande övningar är mycket viktiga. Numera lever många av oss leva ett stillasittande liv. På jobbet sitter vi vid ett skrivbord, hemma framför TV: n eller datorn. Musklerna blir svagare och kan inte längre hålla sig ordentligt på plats. I en sådan situation, kan även en rörelse som inte verkar som något speciellt, orsaka kritiska skador. Nedan finns en video av en rysk kirurg som visar dessa övningar för oss som man kan  utföra hemma. Övningarna passar både människor med existerande ryggproblem och de som ännu inte lider av problem, men som också inte vill ha det... Obs: Om du har allvarliga ryggproblem, så ska du kontakta din läkare eller sjukgymnast innan du börjar med någon övning. Vissa övningar, även om de är bra för dig, kan vara farliga för människor som lider av skador på exempelvis ryggkotor.

Då börjar vi! Lägg dig på ryggen, slappna av och lyft upp dina knän omväxlande till bröstet. Sträck ut dina ben helt och lyft dem (omväxlande). Alla rörelser ska vara lugna, långsamma och försiktiga. För att se resten av övningar, ta en titt på videon nedan: 

Om du känner någon som kan dra nytta av dessa övningar, så borde du dela artikeln!


Dela på Facebook