Förslag: Ny lag mot oseriösa telefonförsäljare

För att få ett slut på lurendrejerier från telefonförsäljare föreslår regeringen nu ett krav på skriftligt avtal vid telefonförsäljning. Men förslaget har dröjt länge.

– Det finns många tragedier kring telefonförsäljning där det finns konsumenter som inte ens uppfattat att de köpt en vara och ändå får hem den. Sen tvingas de betala under mycket olyckliga omständigheter, säger biträdande justitieminister Heléne Fritzon.

Alla har en eller annan gång kommit i kontakt med telefonförsäljare av en produkt eller tjänst. I några uppmärksammade fall har telefonförsäljare varit särskilt påstridiga och riktat in sig på äldre.

Nu vill regeringen skärpa lagen för att sätta stopp för de oseriösa aktörerna och stärka konsumentskyddet. De vill införa ett krav på skriftligt avtal vid telefonförsäljning.

Avtalen måste alltså skickas via mejl, post eller sms och undertecknas av köparen. ”Konsumentproblem vid telefonförsäljning har varit en följetong under en längre tid och det är hög tid att stärka konsumentskyddet på området” skriver finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund (MP) i ett pressmeddelande.

”Att äldre personer och andra som är särskilt utsatta råkar illa ut vid telefonförsäljning är inte acceptabelt. Genom förslaget stärker vi nu konsumenters förutsättningar att fatta genomtänkta beslut när de blir uppringda av försäljare på telefon”, skriver Per Bolund i pressmeddelandet.

Regeringen vill se den nya lagändringen träda i kraft den 1 september, men förslaget behöver först gå igenom riksdagen. Tusentals jobb kan vara i fara om lagskärpningen går igenom.

Vad tycker du om förslaget? Kommentera gärna!

Dela på Facebook