Gillette-reklamen skapar ilska - får män att förstöra sina rakhyvlar

På bara några dagar har Gillettes nya reklamfilm fått 21 miljoner visningar och har i skrivande stund över en miljon ”ogillningar”.

Reklamfilmens budskap fick män i sociala medier att rikta ilska mot företaget – samt uppmana till bojkott.

Reklamfilmen ”We believe” släpptes den 13 januari och har sedan dess både överrösts av hyllningar men också stött på en hel del kritik. Ja, reklamfilmen har delat tittarna i två läger och både hyllats och kritiserats. På såväl Twitter som Facebook skriver flera män att de inte bara tänker bojkotta Gillette – utan även flera andra varumärken som ingår i koncernen, däribland Pampers, Ariel, Duracell och Head & Shoulders.

The best a man can get” är klassiska ord från reklamfilmer för Gillettes rakhyvlar som såg ljuset 1989.

Nu firar den klassiska reklamfilmen 30 år och företaget lanserar därför en ny slogan, ”The best men can be” – samt hakar på #metoo-rörelsen som tog fart under 2017.

Reklamfilmens syfte är att ifrågasätta mansrollen och tar sig an ”boys will be boys”. 

Reklamfilmen anklagas också för att vara ”sexistisk” och ”mansfientlig”, och flera män skriver att Gillette försöker ”utplåna manligheten”.

Andra användare har publicerat bilder på när de förstör sina redan inköpta produkter från Gillette.

”Gillette marknadsför sexism mot vita män”

”Vilket självmål! De enda som tycker detta är bra är håriga feminister – som inte rakar sig”

Lyder två kommentarer, och mängden dislikes för kampanjen ökar.

Men den negativa kritiken får däremot inte företaget bakom Gillette, den globala dagligvarukoncernen Procter & Gamble, att backa.

– Gillette tror på det bästa hos män. Genom att vi håller varandra ansvariga för våra handlingar, motarbetar ursäkter för dåligt beteende, och stöttar en ny generation män att bli så bra de kan bli, kan vi hjälpa till att skapa en positiv förändring som kommer att ha stor betydelse för många år framöver, säger Gary Coombe, vid Procter & Gamble, i ett pressmeddelande.

Se reklamfilmen nedan: