Här är nya lagen som stoppar telefonförsäljarnas lurendrejeri

Från och med den 1 september 2018 är det förbjudet att teckna muntliga avtal vid telefonförsäljning. Nu är det krav på skriftlig underskrift – annars är avtalet ogiltigt. Detta för att öka konsumentens trygghet mot oseriösa försäljare, rapporterar SR.

Telefonförsäljning har länge varit något som många konsumenter upplever som ett stort problem. Många äldre har blivit lurade av oseriösa telefonsäljare som har lurat dem på att köpa produkter och ingå avtal. 

Image result for old woman phone

– Att äldre personer och andra som är särskilt utsatta råkar illa ut vid telefonförsäljning är inte acceptabelt, sa biträdande justitieminister Heléne Fritzon i ett pressmeddelande.

Förbud mot muntliga avtal

Nu är förbudet på plats och det blir alltså inte längre möjligt att ingå avtal per telefon.

– I och med ändringarna kommer säljaren att behöva skicka en bekräftelse i skriftlig form, till exempel via post eller e-post. Konsumenten måste sedan skriftligen acceptera avtalet innan det är giltigt, skriver riksdagen.

Syftet med lagen är att stärka konsumentskyddet, uppger riksdagen.

– Oseriösa och påstridiga telefonförsäljare har varit ett gissel i många år, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter, till TT enligt Expressen.

Och fortsätter:

– Det som säljs via telefon är ofta komplexa produkter, exempelvis abonnemang. Då är det viktigt att man inte pressas att säga ja under samtalet.

Företag försöker kringgå reglerna

Vissa företag försöker fortfarande komma runt de nya reglerna. Detta genom att ringa upp kunden och be dem signera ett digitalt avtal med bank-id.

– Man ska vara oerhört observant – om man inte förstår eller hinner läsa igenom avtalet ska man tacka nej, säger Jan Bertoft.

Vad tycker du om den nya lagen?

Dela på Facebook