Hatstormen mot klädjätten - efter modellvalet

Bilder på plus size-modeller som har publicerats på klädkedjan PrettyLittleThing Instagram har skapat stor debatt. Kritikerna menar att förtaget främjar fetma och en ohälsosam livsstil.

Nätbutiken PrettyLittleThing visade nyligen upp deras nya plus size-modeller i deras nya kampanj. Ett bra initiativ kan man tycka, i den pågående världsdisussionen om kroppshets. Men istället för kärlek riktas hat mot nätbutiken för att de på Instagram använder sig av plus size-modeller. Kritikerna menar att förtaget främjar fetma och en ohälsosam livsstil.


Företaget slår dock tillbaka mot kritiken: "Vi är stolta över att använda modeller med olika kroppstyper", säger de i ett uttalande till The Sun.

På en av bilderna poserar modellerna Tabria Majors, 28, som har storlek 46-48, i en bikini tillsammans med modellen Kayla Jane, 19, som har ett midjemått på 88 centimeter och ett höftmått på 132 centimeter. Båda har kontrakt med modellagenturer, men ändå kritiserats deras kroppar.

De beskrivs som "feta! och "ohälsosamma", och en person drar det till och med så långt och kallar dem för ”dödligt överviktiga”.

Lyckligtvis är det inte bara trångsynta kommentarer i kommentarsfälten på PrettyLIttleThings Instagram-sida. Andra tycker att det är bra att företaget använder sig av lite större modeller med kurvor och menar att det är någonting som fler klädföretag borde ta efter.

Till The Sun har även företaget själv svarat på kritiken:

”För oss på PrettyLittleThing så handlar allt om att hylla olika kroppstyper och vi tycker att alla är ”, skriver de enligt The Sun. Och fortsätter:

”Vi är stolta över att kunna erbjuda kläder som sträcker sig från storlek 4 till 28 och vi är stolta över att använda modeller med olika kroppstyper och storlekar i våra kampanjer”.


Vad tycker du om PrettyLittleThing initiativ?

Dela på Facebook