I 13 år besökte sörjande pappa sonens minnesplats i hemlighet, tills miljonärerna lämnade en lapp

Du har säkert sett en hemmagjord minnesmärke vid vägkanten någon gång i ditt liv. Det är vanligt att anhöriga sätter ut en minnesplats där en familjemedlem eller vän har dött.

Vissa är enkla och har bara ett vitt kors, medan andra är fyllda med gosedjur, blommor och lappar. En sådan minnesplats låg vid en väg i Richmond, Kalifornien, som ägdes av energijätten Chevron, som är värderade till flera miljarder dollar.

Minnesplatsen hade funnit i över 10 års tid. Den var nästan professionell i sin presentation.

Det fanns blommor, ängel statyer, buskar och även sol-aktiverade ljus. Den var alltid välskött, men anonymt.

Alla var medvetna om att minnesplatsen fanns, men ingen visste vem som tog hand om den eller varför den var där. Och detta arrangemang verkade fungera för alla inblandade tills år 2016, när området skulle byggas om.

Men Chevron ville inte ta bort minnesplatsen för de förstod att någon hade en stark emotionell anknytning till platsen. Så de placerade en lapp på det, och bad denne någon att göra sig tillkänna. 

"Jag bara visste att de skulle ta ner den" sa Ray Olson till MSN. Olson hade skapat minnesplatsen för att hedra sin son som dött i en bilolycka år 2003.

Men Ray hade aldrig i sina vildaste fantasier trott att Chevron skulle ta ned minnesbilden – bara för att bygga upp en ny. Men det är precis vad de gjorde.

Chevron tog hjälp av grannskapet rådets ordförande Cesar Zepeda för skapa något bättre. Tillsammans installerade de ett plakett med ett foto av Olsons son bredvid en parkbänk.

– Vi sa ”Det här är din plats, Ray. Du behöver inte längre komma på natten”, berättade Joe Lorenz från Chevron för MSN.

Företaget ska ha en stor eloge för detta!

Skippa annons

Dela på Facebook