Malin, 36, riktar kritik mot Ikeas nya reklamfilm: ''Hur tänkte ni här?''

36-åriga Malin Persson från Torslanda reagerade starkt när hon såg den nya reklamfilen "Gömstället" från Ikea. Nu riktar hon kritik mot möbeljätten.

”Jag tycker att den är otäck. Ikea, hur tänkte ni här?”, skriver Malin.

I reklamfilmen som laddades upp på YouTube i måndags spelas en mörk, döv melodi när en man rör sig genom ett nedsläckt hem. En liten flicka sitter i en garderob och ses utstråla rädsla med ett spänt ansiktsuttryck.

Det visar sig vara en pappa som leker kurragömma med hans dotter och stämningen lättas upp.

– Jag reagerade först och tänkte att det var Bris-reklam eller ett kriminaldrama, det var den typen av känsla jag fick. Det slutade lyckligt men jag kunde inte se det fina i det, förklarar hon för Expressen.


Malin Persson fortsätter med att förklara att tankarna som väcks av filmens inledning lutar mot situationer av våld i hemmet eller annan form av övergrepp.

– Man ska inte behöva få någon olustig känsla när man ser en reklamfilm från Ikea. Jag är själv kund hos dem, men jag tänker att de har ett stort ansvar. Jag vill veta hur de tänkte, om det finns någon tanke bakom reklamfilmen eller om det råkade bli så här.


Ikea: ”Verkligen inte syftet med filmen”

”Ikea är för de många och vill visa livet på så många olika sätt som möjligt. Om någon uppfattat reklamfilmen på något annat sätt så är det olyckligt. Det är verkligen inte syftet med filmen”, skriver Tina Kardum Funnemark, kommunikations- och marknadschef för Ikea i Sverige till Expressen i ett mejl och fortsätter:

”Vi vill visa en situation som alla som umgås med barn kan relatera till, en kurragömma-lek. Och precis som våra liv är olika kommer reklamfilmer alltid att uppfattas och tas emot på olika sätt.”

Här nedan kan du se reklamfilmen. Vad tycker du?