Nästa gång du checkar in på hotell - akta dig för den nya bluffmetoden!

Det har nu upptäckts en ny hotellbluff som kan inträffa när man checkar in på ett hotell. Detta är ett av de smartaste bedrägerier jag har hört talas om.

Vad händer är följande, du checkar in på hotellet som vanligt. Du går till receptionen och ger ditt kreditkort, dels som säkerhet, dels för att extra kostnader ska kunna debiteras – allt från frukost till varor från minibaren. Du får tillbaka kortet innan du går till rummet. Allt är normalt än så länge och man tänker inte så mycket om det.

Men strax efter att du checkat in mottar hotellet ett telefonsamtal, där den som ringer - till exempel frågar efter rum 402 (bara ett exempel). Det är det rum du råkar bo på denna gången.


Du svarar och bedragaren säger: ”God middag, det är från receptionen. Ursäkta att vi besvärar. Men det blev något fel med er kortinformation, så får jag be er läsa upp kreditskortsnumret plus de tre kontrollsiffrorna på baksidan?”

Bedragaren har i ett tidigare skede bluffat hotellet och har därför fått tillgång till namn och adress på hotellets gäster samt deras rumsnummer. Därför kan han nu sätta sin lika enkla som raffinerade plan i verket:

Man tror faktiskt att du pratar med hotellets reception. De är extremt professionella och du kan inte tro att det här är en bluff.

Skulle du någonsin kunna möta på detta scenario på en av dina resor kan du berätta för den som ringer - att du kommer ner till receptionen för att ge rätt information. Gå sedan rakt ner till receptionen eller ring ner till hotellet och fråga om det finns några problem med kortet och betalningen.

Om det inte fanns några problem, är det viktigt att du kontaktar chefen för hotellet för att berätta om fallet.

Dela med alla dina vänner så att alla får veta om den här bluffmetoden!

Dela på Facebook