Pappans dotter lämnar rummet, då tittar han på svärsonen och inser den sorgliga sanningen

I denna fantastiska reklam som du är på väg att se, möter vi en kvinna som är ansvarig för att uppfostra sin son, jobba ett heltidsarbete, och sköta sysslorna sitt hem – medan hennes man kan luta sig tillbaka och titta på TV.

#ShareTheLoad, skapades av reklambyrån BBDO’s Mumbai, som lyckades förvandla en vanlig tvättmedelsreklam till ett kraftfullt budskap om den ojämlikhet som finns mellan män och kvinnor.

Vi möter också kvinnas far som plötsligt inser hur hans beteende som man vidmakthålls i sin egen dotters hushåll när hon växter upp och skaffar en egen familj. Han inser att något är fel och känner sorg, och bestämmer sig för att göra en förändring till det bättre.. från och med nu.

Denna reklamfilm blev hans ursäkt till sin dotter, sin hustru och kvinnorna i hans land. I Indien är det inte ovanligt att en “kvinnas plats” ska vara i köket och i tvättstugan – men #ShareTheLoad försöker uppmuntra män att hjälpa sina fruar i hushållet och få till en bättre balans bland sysslorna i hemmet. 

Efter att sett detta kommer du förstå varför #ShareTheLoad sprids som en löpeld över hela världen. Dela gärna detta med dina vänner och Facebook, låt oss bryta denna onda cirkel av förlegade synsätt.