SD-politiker sågade Telias reklamfilm – när hon hotade att byta operatör fick hon en riktig känga

I Telias reklamkoncept "Folknätet" vill de bredda bilden av den svenska folksjälen. Det uppskattades inte av kommunalrådet Christina Miltton (SD) som hörde av sig till Telia. Som svar på kritiken uppmanades hon att byta teleoperatör.

Nyligen släppte Telia det nya reklamkonceptet "Folknätet" som ska visa vad mobiloperatören gör i dag och vad de vill åstadkomma framåt.

I lanseringsfilmen visar Telia alla de historiska stadier mobiloperatören varit med, till en uppdaterad version av Alice Tegnérs folkvisa ”Tula hem och tula vall” som framförs av Sarah Klang och Titiyo. De sjunger frasen ”till för oss alla”.

Det här gick inte hem hos Christina Milton, SD-representant i kommunstyrelsen i Hjo, som gjorde ett inlägg på Telia Sveriges Facebooksida.

”Funderar på att byta telefonbolag för jag hatar verkligen denna reklam! Sverige är till för svenskarna precis som alla länder har sina egna medborgare, och sk folkvisan är hemsk och deprimerande!” skrev hon.

En av Telias medarbetare valde att svara på inlägget. Och det var inte vilket svar som helst – utan Christina Milton fick sig en riktig känga:

”Vet du, om du resonerar och uttrycker dig på det här sättet är du välkommen att byta bolag. Din kommentar hör inte hemma i vårt forum, och vi ser gärna att du behåller liknande kommentarer för dig själv.”


Telias pressansvariga Roija Rafii menar att detta inte är en unik företeelse av medarbetare inom bolaget, och att de uppmuntras att säga ifrån om något inte överensstämmer med deras värderingar.

– Vi och Välkommen till Folknätet står för mångfald, integrering och ett demokratiskt klimat – inte minst online. Det är något vi förespråkar och omfamnar, vilket även inkluderas i vår kommunikation, säger hon till Aftonbladet och fortsätter: I det här fallet så valde vår medarbetare att rakryggat säga: Det är helt fritt att göra det om man känner så.

"Har inte pekat ut någon"

Efter att flera personer hade hört av sig och bland annat kallat henne för rasist valde Christina Milton att ta bort kommentaren. Hon säger till Aftonbladet att det är ett missförstånd.

– Det är inte vad jag skrivit överhuvudtaget, bara att visan borde syfta på vårt svenska folk och inte hela världen. Jag har inte pekat ut någon folkgrupp utan bara sagt att Sverige är svenskarnas, vilket är de med svenskt medborgarskap. Sedan när blev begreppet svenskar ett rasistiskt uttalande? säger Christina Milton, som står fast vid att hon nu kommer att byta mobiloperatör.

Så kan det gå – tycker du att det är rätt eller fel av Telia att svara så här? Nedan kan du se hela reklamfilmen: