Sover du i ett svalt rum? - då händer detta med din kropp!

Att ha en lägre temperatur i sovrummet under natten kan hjälpa dig till en bättre nattsömn.

Det finns många goda skäl till att ha ett svalare sovrum, du får bättre sömn och din kropp mår bättre. Många gillar att sova med flera lager av täcken, men det är inte nödvändigtvis det bästa för din kropp.

1. Kroppen förbränner faktiskt lite fett om det är kallt i sovrummet, kroppen använder mycket energi för att värma kroppen. Så det här är nästan en win-win-situation, du blir varm och bränner fett utan rörelse.

2. För en fräsch känsla under täcket kan du lägga pyjamasen i frysen en stund innan du lägger dig. Då blir det härligt att lägga sig under täcket. En uppfriskande början på natten.

3. När det är kallt producerar kroppen något som heter melatonin som nästan fungerar som en rynkkräm. Så när de säger att du får lite skönhetssöm, fungerar det bättre med ett kallt sovrum.

4. Den perfekta temperaturen i ett sovrum ska vara mellan 15,5 och 19 grader, för att få den bästa sömnen och fördelarna med ett kallt sovrum, enligt Dr. Chris Winter hos Huffington Post.

5. Ligg med hela kroppen under täcket och bara huvudet ut, då klarar kroppen att reglera kroppstemperaturen. Detta är det hälsosammaste sättet att sova på.

6. Människor som sliter med sömnproblem och faktiskt vissa psykiska problem kan få det mycket lättare av att ha kallare temperaturer i sovrummet. Detta är faktiskt bevisat att med kallare sovrum får du en hälsosammare sömn och därmed lättare dagar.

7. Om du blir varm under täcket kan du sticka ut tårna, det här är det enklaste sättet att kyla hela kroppen.

8. När du somnar, minskar kroppstemperaturen naturligt, så man vaknar ofta på natten och fryser. Men om ditt sovrum är kallt händer detta snabbt och du får en bättre sömn. Och somnar snabbare.

9. Om du sover med mycket kläder på natten kan du få stora sömnfördelar genom att skära ner på kläderna. Försök att sova med en t-shirt istället för en tröja.

Dela gärna detta, det finns många som har sömnproblem!

Dela på Facebook