Systembolaget stoppar öl – på grund av flasketiketten: ''Riskfylld situation''

Tanken var att bryggeriet Ängöl återigen skulle lansera sitt midsommaröl i måndags.

Men då sa Systembolaget nej.

Anledningen. Ölets etikett.

Det är andra året som midsommarölet skulle lanseras på Systembolaget. Men eftersom det är en säsongsprodukt var bryggeriet tvungna att söka tillstånd på nytt – och denna gång blev det nej, något som Barometern var först med att berätta om.

Etiketten, ett motiv av den Kalmarbördiga konstnären Jenny Nyström, föreställer ett uppklätt sällskap som leds av en man som spelar fiol. På vattnet syns människor i båtar pyntar med björkris.


Därför stoppar Systembolaget Ängöls ”Midsommaröl”

Bedömningen i det här fallet är att man anser att motivet inte uppfyller alkohollagens måttfullhetskrav.


Enligt Systembolagets motivering skapar Jenny Nyström-motivet på Ängöls flaska ett ”förhärligande av högtiden midsommar” och de anser att kombinationen av etikett, text på flaskan och namnet Midsommaröl gör att den strider mot den skrivelsen, skriver SVT.

Systembolaget: ”Riskfylld situation”

Enligt motiveringen visar motivet en ”riskfylld situation” då det förekommer båtar och aktiviteter som inte bör förknippas med alkoholkonsumtion.

Ängöls vd Johan Håkansson köper inte beslutet. I en intervju med SVT ger han sin syn:

– Jag blev förvånad och tyckte att det kändes godtyckligt, eftersom etiketten är samma som förra året, säger Johan Håkansson, vd på Ängöl.

Ängöl har överklagat Systembolagets beslut, men oavsett om bedömningen ändras kommer företaget inte att kunna lansera sin öl till midsommar som planerat.

– Det är klart att det innebär ett inkomstbortfall för oss, säger Johan Håkansson till SVT.


Vad tycker du om det här? Är det rätt eller fel att stoppa ölet? Skriv gärna din åsikt i kommentarsfältet på Facebook.