Vaknar du mellan 3 och 5 på natten? Anledningen är inte den du tror

Händer det att du vaknar någon gång mellan 03.00 och 05.00 på nätterna? Kanske har du inte funderat särskilt mycket över det, men du kan säkert hålla med om att det kan vara riktigt påfrestande, speciellt om väckarklockan ringer inom några timmar.

Att kunna sova bra en hel natt är förunnat, men det är det som krävs för att man ska fungera normalt och finna ork.

Många människor tror att de ska få en god natts sömn bara de lägger sig i tid på kvällen, men ändå vaknar de ofta mellan 03 och 05 och har svårt att somna om.

Att man vaknar under dessa timmar är ingen slump, det finns en särskild anledning.

Mellan 03 och 05 på natten är den tid på dygnet som kallas vargtimme, efter Ingemar Bergmans film om vad som händer mellan natt och gryning.

I filmen beskrivs denna plågande timma:

”Vargtimmen är timmen mellan natt och gryning då flest människor dör, då sömnen är djupast och mardrömmarna är verkligast.

Det är timmen då den sömnlöse jagas av sin svåraste ångest – då spöken och demoner är som mäktigast. Det är också den timme då flest barn föds.”

Det är den tiden på dygnet som kroppen ställs in på vila, vilket påverkas kroppens funktioner.

Vargtimmen: Ångest och oro

För de personer som sover är de timmarna som sömnen är som djupast och mardrömmarna starkast, men för de som är vakna är det då ångesten och oron gör sig påmind.

Kroppens dygnsrytmen följer sedan gammalt solen upp och nedgång, vilket vilket gör att kroppstemperaturen, blodtrycket och ämnesomsättningen går ner under natten. Runt klockan 04 på morgonen är samtliga som lägst och då har kroppen kommit in i vilan, men om man bär på oro eller ångest blir denna väldigt markant när dessa fysiologiska tillstånd uppstår.

Så om du vaknar då, när kroppsfunktionerna nästan ligger nere, är det kanske inte så konstigt att du mår tjyvens, resonerar Flink, psykolog och författare till boken Sömn, dröm, mardröm.

Tips

Forskaren Dr. Russell Johnson rekommenderar att man låter bli telefonen cirka en timme innan man ska sova. Lägg dig sedan och fundera över vad som bekymrar eller stressar dig, och vad du kan göra för att ta itu med det.


Källa: MåBra, Sveriges Radio.

Att vakna på nätterna och ha svårt att somna om kan vara otroligt jobbigt och stressande. Dela gärna med andra som grubblar över varför de sover dåligt.