Varning: Det här händer när du gör tester på Facebook

Hur skulle du se ut som det motsatta könet? Vem är du i den här tv-serien? Testerna i ditt nyhetsflöde kan verka harmlösa - men företagen bakom dem är intresserade av mer än att hjälpa dig att svara på frågorna.

Är Facebook-feeden full av vänner som har testat hur de ser ut som en Hollywood-stjärna, hur de skulle se ut som en man, eller vilken Disney-figur som de mest gillar? Då är du inte ensam.

Men vet dina Facebook-vänner verkligen vad de trycker, och inte minst vad de delar när de tar dessa tester?

Troligtvis inte. 

– Vad det verkar ger man helt besinningslöst bara bort alla sina personuppgifter. Det finns en viss överdriven godtrogenhet kring vad det här med sociala medier faktiskt innebär, det står inte klart för alla, säger IT-säkerhetsexperten Fredrik Ljunggren till Metro. Han uppmanar folk att tänka på att leverantörerna får något i utbyte för att de tillhandahåller de kostnadsfria tjänsterna.

Ett av företagen, deras hemsida heter Nametests.com, heter Social Sweethearts och är baserat i Tyskland, enligt Viralgranskaren. De har över 100 anställda som arbetar aktivt med att bygga testen. Nametests.com finns på 44 olika språk och har över tre miljarder besökare varje månad, enligt företaget själv.

Men enligt Metro är Social Sweethearts mycket mer än tester. På villkoren på sidan verkar det som om ett test gör att företaget ser innehåll från din Facebook-profil. Detta gäller både Facebook-postmeddelanden, meddelanden, bilder, videor och platser. Genom att ta ett test, säljer du inte bara information om dig själv - du säljer också information om dina vänner.

"Man bör fundera över vad den här leverantören får i utbyte – om folk gjorde det skulle kanske lite av det här exploaterandet försvinna". säger Fredrik Ljunggren till Metro.

Tankeväckande och skrämmande att vi enkelt kan ge bort vår information. Nu står vi tillsammans och delar varningen med våra vänner. 

Dela på Facebook