Vetenskapen förklarar vad som händer din kropp när du äter havregryn varje dag

“Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en fattiglapp”, sa den välkände författaren och näringsfysiologen Adelle Davis.

Det är sant; en hälsosam frukost är redan en bra start på dagen. Och när man talar om hälosamt, är havregryn ett av de vanligaste och bästa valen. Det är rikt på fiber och komplexa kolhydrater som är ansvarar för att reglera blodsockernivån.

Image result for eating oatmeal

Havregryn blev populär i slutet av 1980-talet när det visade sig att det reducerar kolesterolnivåerna och minskar därmed risken för hjärtrelaterade problem. Det innehåller även olika vitaminer (E och B1) och mineraler, som magnesium, biotin och koppar.

Du kan enkelt förbättra smaken genom att lägga till färsk frukt, kanel, yoghurt, nötter, etc till din havregryn. Dessutom tenderar du att inte överäta eller konsumera ohälsosamma eller sockriga matvaror eftersom du känner dig nöjd efter den rekorderliga havregrynsgröten till frukost. Och det hjälper mycket med viktminskning.

Image result for eating oatmeal

En del av de andra hälsofördelarna av havregryn är:

- Lågt kolesterol

- Mindre risk för hjärtsvikt

- Starkt immunförsvar

- Mindre risk för kardiovaskulära problem

- Reglerat blodsocker

- Mindre risk för typ 2 diabetes

- Bra ämnesomsättning

- Kan minska risken för bröstcancer.

- Förlängd förväntad livslängd

Har vi övertalat dig till att testa havregrynsgröt till din nästa frukost? Se till att meddela oss!

Dela på Facebook