Vilken banan skulle du välja? Ditt svar kan påverka din hälsa

Banan är en frukt som är omåttligt populär här i Sverige. I Sverige äter vi närmare 100 bananer per person och år, vilket är mest i hela världen för ett land som inte odlar några egna.

När du äter bananer, gör du det eftersom: a) du gillar smaken, b) du vet att de är bra för dig , c) någon bjöd dig på en eller d), alla saker jag precis nämnde.

Men visste du att bananernas färg kan visa fördelar beroende på dess färg? Från grönt till brunt, fast till mjuk, när bananernas skal förändras, så gör dess innehåll också.

1. Unga och gröna

Gröna bananer är svåra att skala med händerna och smakar nästan som potatis. Människor som är bekanta med karibiska köket vet att många rätter använder sig av kokta gröna banan. Yum! Vad du kanske inte är bekant med är att gröna bananer är lägre på glykemiskt index - perfekt för dem som behöver övervaka sockerhalten.

En annan bra sak med omogna bananer är att de ger dig en boost av probiotika till magen. De innehåller vad som kallas resistent stärkelse, en form av kolhydrater som varken ger kalorier eller påverkar blodsockret – men som gör dig mätt och sänker GI-värdet på nästa måltid.

Koka dem, mosa dem eller stek dem. Nackdelen? Dessa är mycket låga i antioxidanter, vilket ökar med att bananerna mognar.

2. Fasta och gula

Inte helt pricka, men tillräckligt gula nog att äta, i detta skede av banenen lätt att smälta och smakar sött. Helt gula bananer innehåller antioxidanter som hjälper till att skydda kroppen mot sjukdomar, åldrande, krämpor, inflammation och hjärtproblem.

Bananer är en viktig källa till socker och mineraler som kalium, magnesium, järn och betakaroten. De innehåller också en stor mängd vitaminer som folsyra, B-vitaminer, C- och E-vitamin samt fiber.

3. Prickiga bananer

Söta, smakrika och antioxidantrika - pricka bananer är tumörkämpande kraftverk. Ju fler bruna fläckar en banan har, desto mognare är den. Och ju mer (TNF) innehåller den, som hjälper till att bryta ner onormala celler i din kropp, inklusive cancerösa.

Men det behövs mer forskning på området.

Övermogna bananer är lättsmälta i magen och ett bra val om du har en känslig mage. Men eftersom att de är sötare, ökar de glukosen i ditt blod. Inte idealisk för diabetiker eller andra som behöver se över sitt sockerintag.

4. Bruna bananer

Okej, det kanske inte är så många som gillar att äta bruna bananer. Men om du vill spara pengar kan du köpa bruna bananer som en del affärer rear ut. Ha dem i en smoothie eller banankaka. När bananer är det bruna, är de också väldigt söta.

De har också en hög koncentration av antioxidanter och TNF. Bruna bananer är också lättsmälta och hjälpsamma för dem som lider av magbesvär eller andra problem. Du behöver bara se till att du äter dem innan de är ruttna.

Oavsett vilken bananmognad du föredrar, har alla dessa krafter gemensamt: 

  • Innehåller aminosyran tryptofan, vilket hjälper till att bekämpa stress, ångest och depression genom att hjälpa till att producera serotonin.
  • Tack vare innehållet av kalium hjälper banan till att stärka musklerna, samtidigt som det främjar snabbare återhämtning efter ett träningspass.
  • Frukten innehåller tre naturliga sockerarter – sackaros, fruktos och glukos i kombination med fiber.
  • Banante eller att äta en bit ger kroppen goda mängder B-vitaminer – viktiga för att lugna nervsystemet.
  • Bananer innehåller stora mängder järn som hjälper till med att skapa hemoglobin i blodet, något som motverkar anemi.
  • Då bananer har höga nivåer av vitamin B används det ofta för att lugna nervsystemet.

Dela gärna vidare denna lista så att fler förstår hur nyttig denna goda frukt är!

Dela på Facebook