Studie avslöjar att en dålig chef kan göra anställda sjuka

75 % av alla amerikanare upplever att chefer är en stor stresskälla på jobbet. En Linkedinartikel publicerad av Quartz Magazine avslöjar att en dålig chef kan vara lika farlig för anställda som passiv rökning. Artikeln säger också att ju längre du stannar i ett jobb som stressar dig desto större konsekvenser har det för den fysiska och mentala hälsan. 


Enligt Quartz visar uppgifter från den amerikanska psykologiföreningen (American Psychology Association) att 75 % amerikanare tycker att chefer är en stor stresskälla på jobbplatsen. Dock skulle 59 % av dem inte lämna jobbet. Statistik visar att anställda vande sig vid sina jobb trots att de var olyckliga. Detta komplicerar situationen ytterligare eftersom de tappar motivationen att leta efter en sundare jobbmiljö som skulle kunna förbättra deras situation.

Sämre än cigaretter

Forskare från Harvard Business School och Stanford University i USA samlade data från över 200 studier och fann att stress på jobbet kan vara lika skadligt för hälsan som exponeringen för en stor mängd rök från andras cigaretter precis som passiv rökning. Den främsta orsaken till stress på jobbet för de flesta anställda är risken att förlora sina jobb. Som en konsekvens är chansen att dessa anställda är 50% mer utsatta för hälsoproblem än sina kollegor.

Anställda på krävande jobb förväntas leverera mer än vad de kan ge och det ökar risken för seriösa hälsoproblem med 35%.

Överlevnad

I vissa fall är problemen med chefer subjektiva. Det finns dock många chefer som Miranda Priestly (från "Djävulen bär Prada") i det verkliga livet.


Men hur känner du igen om du tillhör den första kategorin eller den andra? Dåliga chefer är alltför aggressiva, narcissistiska och till och med våldsamma ibland. De säger ofta saker som "vi har alltid gjort det så", "du kan skatta dig lycklig att ens ha ett jobb" och "det här stället fungerar inte utan mig". Med tanke på de nuvarande marknadsförhållandena är det inte ett enkelt beslut att sluta sitt jobb och börja om på nytt. Detta blir snart en vana och graden av motivation sjunker.

Här är några enkla strategier som kan hjälpa dig överleva professionella kriser:

1. Gör en lista över dagens mål och stryk dem från din lista. Denna känsla av att ha gjort något kan hjälpa dig att gå vidare.

2. Stäng av jobbmejlen och telefonen över helgen. Detta kan hjälpa till att ladda batterierna på en kort stund.

Håller du med den här artikeln? Har du någonsin påverkats av en dålig chef?

Dela på Facebook