Detta händer i kroppen om du börjar äta havregryn varje dag

Att frukost är en viktig måltid man inte bör hoppa över, lär man sig från en tidig ålder. Havregryn, i form av gröt eller kall med mjölk på, är förmodligen något som de flesta människor har ätit - men att det är så nyttigt som det faktiskt är, var jag inte medveten om. Studier visar att havregryn leder till många hälsofördelar - inklusive viktförlust, lägre blodsocker och minska risken för hjärtproblem.

Här är 5 fördelar med att äta havregryn och havregrynsgröt - och låt oss inte glömma att havregryn är mycket billigt och tillgänglig året runt!

1. Havregryn innehåller mycket näring

Havregryn innehåller kolhydrater och fibrer och mer protein och hälsosamma fetter än de flesta andra sädesslag. De innehåller också mycket vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Bland annat får man i sig magnesium, vitamin B1, vitamin B5, järn, vitamin B6 och zink.

2. Blodsockernivå

Havre innehåller betaglukaner, som hjälper till att sänka kroppens kolesterolvärde. Betaglukaner hittar man precis under havrets skal. Studien finns publicerad i American Journal of Medical Nutrirtion.

Hälsofördelarna med betaglukaner inkluderar; 

- Minskade kolesterolnivåer 

- Sänkt blodsocker 

- Ökad mättnadskänsla

- Högre nivåer av "goda bakterier" i matsmältningssystemet

3. Kan hjälpa dig gå ner i vikt

havregrynsgröt är inte bara en god frukost - det mättar bra. Att äta mat som gör dig att känna mätt länge kan få dig att äta mindre och gå ner i vikt.

Igen är det beta-glukaner som spelar en viktig roll. Genom att förlänga den tid det tar för magen att smälta maten, kommer du att känna dig mättare längre - som kan göra att du kan gå längre mellan varje måltid. Studien hittar du här.

4. Innehåller massor av antioxidanter

Havre innehåller massvis med antioxidanter- inklusive en grupp av antioxidanter som kallas aventramider som bara finns i havre. Aventramider kan hjälpa sänka blodtrycket genom att främja kroppens produktion av kväveoxid, som hjälper vidga blodkärlen och förbättra blodcirkulationen.

Dessutom har aventramide anti-inflammatoriska egenskaper.

5. Bra för matsmältningen

Att fibrer är bra för matsmältningen vet du kanske redan? Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta 25-35 gram fibrer per dag.

Äldre människor har ofta problem med förstoppning, och måste använda laxermedel. Även om det är effektivt, kan det leda till oönskade viktminskning och minskad livskvalitet.

Studier visar att det yttersta lagret av havre kan hjälpa till att lindra förstoppning hos äldre personer. En studie som följde 30 äldre som fick i sig havre dagligen under 12 veckor, visade att 59% kunde sluta använda laxermedel - medan de som inte åt havre var tvungna att öka intaget av laxermedel.


6. Benskörhet

Bristguiden berättar att eftersom havregryn innehåller kalcium förebygger de också benskörhet – och passar därför utmärkt för barn i växande ålder!

7. Nervsystemet

Havregryn innehåller B-vitamin, som är bra för nervsystemets funktion, skriver Friskvårdsmagasinet.

8. Sköldkörtel

Gröt innehåller jod som bidrar till en normalfunktion i sköldkörteln som reglerar hormoner, påverkar ämnesomsättning samt kroppens proteinproduktion, skriver Hälsatips.

9. Hjärt- och kärlsjukdomar

Enligt en studie från Havard University ska personer som äter en portion havregrynsgröt minska risken att dö i hjärt- kärlsjukdomar.

Kvinnor som äter 2-3 portioner av fullkornshavregryn hade 30 procent mindre risk att dö av en hjärtattack eller andra hjärtsjukdomar, än de som åt en portion eller mindre.


Efter att ha läst detta kommer jag definitivt att börja äta havregrynsgröt mer! Om du tycker havregryn verkar tråkigt, kom ihåg det finns otaliga sker du kan göra för att göra det mer spännande - till exempel äpplen, russin och kanel - eller färska frukter och bär.

DELA  gärna så att fler få ta del av denna matnyttiga information.

Dela på Facebook