10 saker som sker i kroppen när du äter sötpotatis istället för vanlig potatis

Sötpotatisen har blivit mycket populär de senaste åren. Den kan ätas ensam, som ett tillbehör, eller som en pommes frites till en lite mer trendig hamburgare.

Potatisen och sötpotatisen påminner varandra mycket när det kommer till näringsinnehåll. Båda varianterna innehåller viktiga vitaminer och mineraler.

Men sötpotatisen har mycket mer betakaroten än andra potatisar, den har också mer fiber. Dessutom har den en lägre GI än den vanliga potatisen.

10 skäl till varför sötpotatis är bra

1. Rik på betakaroten

Sötpotatis innehåller mycket betakaroten som omvandlas till A-vitamin i kroppen. Betakaroten är en viktig antioxidant som skyddar mot olika sjukdomar.

Sötpotatis innehåller ungefär en tredjedel så mycket som betakoroten som morot, medan betakaroten är nästan obefintlig i vanliga potatisar.

2. Reglera blodsockret

Sötpotatis är en utmärkt källa till långsamma kolhydrater och ett bra alternativ till dem som har problem med sitt blodsocker. Fibern i potatisen bidrar också till att reglera blodsockernivån och förhindra insulinresistens.

3. Tio gånger så mycket kalcium

Sötpotatis innehåller tio gånger så mycket kalcium som vanlig potatis. Du behöver kalcium för att ditt skelett ska växa normalt.

100 gram sötpotatis motsvarar 5 procent av ditt dagliga krav, så de viktigaste källorna till kalcium är mejeriprodukter, bladgrönsaker och nötter.


4. Lugna huden

Husmorstips: Buljongvatten från kokt sötpotatis kan lugna hudirritationer och användas som ansiktsvatten för att rengöra porerna.

5. Bra för ögonen

Sötpotatis är en bra källa till A-vitamin. Om du har brist på A-vitamin kan det påverka din syn. Hornhinnan kan bli torr, vilket leder till en grumlig syn. Om du har lite av vitaminet kan det också förhindra att väsentliga pigment produceras.

6. Magen mår bra av sötpotatis

Den höga fiberhalten i sötpotatisen garanterar en sund matsmältning. Det kan också förhindra, lindra och motverka förstoppning.

7. Antiinflammatoriska egenskaper

En studie publicerad i Journal of Medicinal Food visade att lila sötpotatisextrakt kan ha antiinflammatoriska effekter.

8. Minska risken för hjärtsjukdomar och fetma

Forskning tyder på att ökad konsumtion av vegetabiliska livsmedel som sötpotatis minskar risken för fetma, diabetes, hjärtsjukdomar och den totala dödligheten.

9. Hjälper gravida

Är du gravid? Då kan sötpotatis vara bra för dig. De innehåller gott om folat (folsyra) vilket är viktigt för fosterutveckling.

10. Kan skydda mot prostatacancer

Enligt en studie utförd av Harvard School of Public Health Department of Nutrition kan en rik diet på betakaroten skydda mot prostatacancer.

Betakaroten kan också ha en skyddande effekt mot koloncancer enligt denna japanska studie.


Dela gärna vidare denna artikel i ditt Facebook-flöde om du tycker att fler borde upptäcka detta!