En gäst i restaurangen började förolämpa honom, men då gjorde servitörens chef något helt osannolikt!
Grenache Restaurant i Manchester är känd för sina läckra engelska och franska rätter. Lokalen är extremt elegant och gästerna ombeds vara klädda i formell klädsel när de besöker restaurangen. Man kan få idén att endast personer med en viss stil kommer hit, men det visar sig än en gång att mycket pengar och måltider på kända restauranger inte räcker för att en person ska nå en viss nivå. Lyckligtvis saknar ägaren till "Grenache Restaurant" varken stil eller... empati!
Restaurangens ägare, Mike, har skrivit några ord på sin officiella Facebook-sida som visar vilken utmärkt person han är! Det visade sig att ett par av gästerna behandlade en av servitörerna, Andy Forster, med förakt medan de tydligt såg ner på honom. Andy är autistisk. De frågade till och med Mike vad som är fel med den killen och varför han hade anställts.... Mike publicerade sitt svar på Facebook:
"Idag spenderades på att bygga upp förtroendet hos en av vår team, efter att ha blivit respektlöst och socialt diskriminerat av gäster i går kväll."
"'Vad är det för fel på honom?' och 'Varför skulle du anställa honom? frågade de…"
”Här på Grenache använder vi personal baserat på erfarenhet, kunskap och passion för jobbet... INTE färgen på deras hud, eller hur de ser ut, hur många tatueringar de har, deras klädstorlek, religiösa tro eller sjukdom. Vi diskriminerar inte! ”
“Om du GÖR ... Boka inte bord på Grenache. Du förtjänar inte vår tid, ansträngning eller RESPEKT! ”
Inlägget har gillats och delats av tiotusentals. Det är fantastiskt att folk visar sådant stöd, men hela situationen var ändå svår för Andy som diagnostiserades med autism för sju år sedan.
– Den här incidenten gav verkligen hans självförtroende en törn och vi var tvungna att ta honom åt sidan och berätta att vi verkligen inte kände på det sättet. Allt vi bryr oss om är att anställa folk med entusiasm och passion. Resten kan vi lära ut, säger Mike till Manchester Evening News.
Andy berättar för tidningen att han även tidigare har diskriminerats på detta sätt.
– Jag tror alltid att jag måste be om ursäkt. När jag bad om ursäkt till kunden gjorde hon en stor grej av det. Jag försöker att inte ta det personligt för det har hänt så många gånger tidigare att jag har vant mig vid det, säger Andy till Manchester Evening News.