Annons

Hatstormen mot Chanels julkalender som säljs för 7300 kronor - innehöll klistermärken

Annons

Besvikelsen på sociala medier angående Chanels-adventskalender ”värd” 7 300 kr - får klistermärken och kylskåpsmagnet.

En TikTok-video som har gått viralt den senaste veckan är en video som involverade en Chanel-adventskalender för ca 7300 kronor. En besviken kund visade innehållet och menar på att hon förväntade sig lyxigare produkter för denna summa. Istället fick hon klistermärken, en kylskåpsmagnet och kuvuertförsegling.

I Chanels sociala medier sprudlar det med kommentarer angående kalendern och Chanel har till och med valt att radera sitt TikTok konto. 


Så här började allt. Den 3 december publicerade Elise Harmon, en Tiktoker från Kalifornien, en video på sig själv när hon packar upp en Chanel adventskalender i form av Chanel No. 5-flaskan.



Den 6 december har videon visats mer än 17 miljoner gånger, och har tusentals kommentarer, mestadels med "du blev rånad" eller "wow, jag trodde Chanel skulle vara lyxigt?". 



Harmon berättar i en annan video för sina följare att hon hade blivit blockerad av Chanel.




Utöver klistermärken, kylskåpsmagnet och kuvertförsegling fanns detta bakom vissa av luckorna; miniparfym, nyckelringar, resestorlek läppstift och nagellack, bokmärken, en liten spegel, ett reparmband med en vaxstämpel, en mini snöglob av plast och... en Chanel dustbag. 


Chanel svarar på kritiken och säger att de är ledsna att kalendern gjort vissa människor besvikna och att det exklusiva innehållet i kalendern har varit detaljerat i produktbeskrivningen på hemsidan och även på produktens förpackning. 

För några veckor sedan fick Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics kritik i Sverige för sin julkalender som innehöll mestadels resestorlekar. Konsumenter tyckte inte kalendern var värd 3 595 kr som de marknadsfört och det resulterade i flertal returer och besvikna kunder. 

Annons