Tomten döende i covid-19 i ny reklamfilm – nu stoppas den
En ny reklamfilm av den brittiska sjukvårdsorganisationen NHS skakar om mitt i julförberedelserna.
I reklamen ligger ingen mindre än jultomten själv döende i en respirator, sjuk i covid-19.
Nu stoppas reklamfilmen.
Med titeln 'The Gift', är den korta reklamfilmen från, NHS, den organisation som har hand om all offentlig sjukvård i landet, första julkampanj någonsin , utformad för att lyfta fram det fantastiska arbetet med NHS-personal som kämpar mot coronavirus i år.
I tisdags förra veckan påbörjades coronavaccineringen i Storbritannien, som i förra veckan blev första västerländska land att godkänna Pfizers vaccin mot covid-19.
Men faran är långtifrån över, menar brittiska NHS. Sjukvårdspersonalen står runt en äldre herre, lyser honom i ansiktet och ger honom syre.
Den äldre skäggige mannen kryar i slutet av reklamen på sig, och det är först då som budskapet klarnar på riktigt:
Inte ens jultomten är immun mot covid-19.
”Vi skapade vår julreklam för att lyfta fram engagemanget och det hårda arbetet som NHS-personal och volontärer gör att hålla oss säkra och friska i det som har varit och fortsätter att vara en riktigt utmanande tid för NHS”, förklarade sjukvårdsorganisationen i ett uttalande.
”Ett riktigt snedsteg”
Reklamfilmen har dock fördömts av tittarna online.
”Genomvidrig. Ett riktigt snedsteg. Som om barnen inte har varit med om nog med saker. Skäms, skäms, skäms på er!”, skrev en Youtubeanvändare i en kommentar under klippet.
En annan skrev: "NHS har nu kapat jultomten och gett honom covid för att samla in pengar för deras välgörenhet. Någon tyckte att det här var en bra idé. Garanterad att skrämma de små om de tittar på det. Motbjudande idé som riktar sig mot de ungas rädsla."
Agerade efter kritiken
Reklamen släpptes förra veckan och togs bort under helgen, den har laddats om på nytt av youtubeanvändare.
Under lördagen bad även NHS om ursäkt.
”Den var inte riktad mot barn och har inte sänts på tv”, skrev de i ett pressmeddelande, enligt Business Insider.
De uppger vidare att de har fått reklamen godkänd av relevant tillståndsmyndighet och att de såg till så att reklamen togs fram på ett ansvarsfullt sätt.
”Vi ber om ursäkt till föräldrarna med barn som blivit upprörda efter att ha sett reklamen, och till barnen själva.”
Se klippet nedan: